דילוג לתוכן

על התכנית

ספורט TECH - מסע מחימום לתחרות!

תוכנית ספורטק בנויה כמסע חווייתי בשלבים: חימום, אימון ותחרות, המשלבים למידה עיונית, חקר מעשי ויזמות חדשנית. בשלב החימום, התלמידים נחשפים למושגי יסוד בעולמות הספורט והטכנולוגיה ומכירים את מעגלי ההשפעה של הטכנולוגיה על הספורט. בשלב האימון, הם חוקרים טכנולוגיות מתקדמות בעזרת בינה מלאכותית (AI), מתנסים בכלים חדשניים ומקיימים למידת עמיתים. בשלב התחרות, הקבוצות מפתחות אב-טיפוס של מוצר או שירות חדשני בספורטק ועוברות תהליך יזמי מלא – משלב הרעיון ועד הצגת המוצר בהאקתון מקצועי מול יזמים ומומחים מהתעשייה. המבנה הייחודי מטפח מיומנויות קריטיות כמו חקר, עבודת צוות, חשיבה יצירתית ויזמות, ומחבר את התלמידים לעולם האמיתי באמצעות סיורים מקצועיים ומפגשים עם יזמים.


קרדיטים:

מנהלת התכנית: נילי מוזס בלוך
פיתוח התכנים: לירון אטיאס ואזנה, נילי מוזס בלוך
מעצבות: עמית גל, חגית מתוק
אתר התכנית: מירי בארנבלט, לאה כהן, מאיה כץ, אורית לוינסון, צופיה יצחק
מומחה התוכן: אורן סימניאן – "קולוסיאום"

שלב החימום

עוד על התכנית

  • פרק המבוא (חימום) למהפכת הספורטק כולל סקירה היסטורית והיכרות עם אירועי ספורט חשובים שבהם להכנסת הטכנולוגיה הייתה השפעה משמעותית על ענפי הספורט השונים. תינתן תשומת לב גם לנושא האתיקה הכרוכה בהכנסת טכנולוגיות לספורט. את התוכנית נפתח ביום שיא חוויתי של טכנולוגיות ספורט חדשניות.
  • החלק השני (אימון) מתמקד במעגלי ההשפעה של הפיתוחים הטכנולוגיים על עולם הספורט – שיפור ביצועי הספורטאי, הציוד, סביבת הפעילות, הצופים והאוהדים. התלמידים יעבדו בקבוצות למידה, כשכל אחת תתמקד במעגל השפעה ותחקור טכנולוגיות שונות בתחום. בסיום החלק השני תתבצע למידת עמיתים, כשכל קבוצה תציג לכיתה את מעגל ההשפעה עליו למדה ודוגמאות של מוצרים הקשורים לתחום. במסגרת פרק זה ישולבו סיורים המדגימים את מעגלי ההשפעה.
  • החלק השלישי (תחרות) יוקדש לתהליך יזמי המבוסס על הידע שהתלמידים צברו עד כה בתכנית, במסגרתו הם יפתחו מוצר/שירות, ברמת מודל, בתחום הספורטק. בסיום חלק זה, ייערך האקתון בין בתי הספר שיכלול יזמים ומומחים מעולם הספורטק.
ארבעת מעגלי ההשפעה בעולם הספורט TECH: אוהדים וצופים, סביבת המשחק / תחרות, ציוד ספורט, שיפור הישגי הספורטאי
שיפור הישגי הספורטאי >>
  • תזונה
  • רפואה
  • חיישני מדידה
ציוד ספורט >>
  • מחבט, כדור, אופניים
  • מסלול ריצה
סביבת המשחק/תחרות >>
  • אצטדיונים חכמים
  • תקשורת חכמה
אוהדים וצופים >>
  • פלטפורמות סטרימינג
  • מעורבות אוהדים
  • זכויות שידור

התכנים בהם עוסקת התוכנית מדגימים יישומים מעשיים של מושגים הנלמדים בדיסציפלינות השונות הנלמדות בחטיבת הביינים, כמו:

  • התוכנית מותאמת לתכנים במדעים בהקשר של השפעת הטכנולוגיה על החברה ועל הסביבה (רשות), במסגרתם התלמידים נדרשים לחקור ולהכיר התפתחות מערכות טכנולוגיות לאורך ההיסטוריה ושינויים בחברה בעקבות פיתוחים טכנולוגיים. כמו כן, התלמידים ייחשפו ליתרונות ולחסרונות של שימוש בטכנולוגיה תוך התייחסות להיבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים וערכיים. 
  • התכנית מדגימה עקרונות פיזיקליים הבאים לידי ביטוי בציוד ספורט, כמו: חקר אנרגיה, חומרים, חיכוך ואלסטיות. כמו גם, הבנה כיצד הפיזיקה משפיעה על ענפי ספורט שונים.
  • ניתן למצוא בתוכנית תכנים הנלמדים בביולוגיה ואורח חיים בריא, כמו גוף האדם, מערכת השרירים והשלד, והקשר ביניהם לבין פעילות גופנית. בנוסף, תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא.
  • התחום של מדעי המידע ועיבוד נתונים בא לידי ביטוי בהצגת טכנולוגיות העוסקות בניתוח דאטה וסטטיסטיקות ספורטיביות לצורך שיפור ביצועים.
  • חשיפה לטכנולוגיות מתקדמות –  התוכנית תחשוף בפני התלמידים טכנולוגיות מתקדמות בתחום הספורטק. בנוסף, התכנית תשלב טכנולוגיות מתקדמות, כמו VR (מציאות מדומה).
  • שימוש בבינה מלאכותית AI – היכרות בסיסית עם כלי בינה מלאכותית ושילובם בתהליכי חקר, כמו גם לאורך שלבי פיתוח וביצוע פרויקטים יזמיים.
  • טיפוח מיומנויות – פעילויות החקר יעודדו את התלמידים לשימוש במיומנויות רבות כמו: פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ואוריינות מידע. עבודה פרויקטאלית קבוצתית תקדם מיומנויות של עבודת צוות וחשיבה יצירתית.
  • חיבור לעולם האמיתי העכשווי דרך היכרות עם יזמים ויוזמות בתחום הספורטק.
  • למידה חוויתית ופעילה של תחום חדשני. 
  • פעילויות חקר בקבוצות כחלק משמעותי מהלימוד בתכנית.
  • שימוש בבינה מלאכותית (AI) ופיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתיות.
  • טיפוח מיומנויות של שיתוף פעולה ועבודת צוות.
  • חיבור נושאים מדעיים וטכנולוגיים לחיי היומיום של התלמידים.
  • הרצאות ומפגשים עם ספורטאים ויזמים מעולם הספורטק.
  • פעילות ספורטיבית חווייתית לפתיחת התוכנית, בהובלת צוות המו"פ.
  • ימי שיא חוויתיים באתרים רלוונטיים.
  • האקתון בשיתוף יזמים ומומחים בתחום.

תכנית הלימודים החדשה, מבית מו"פ אורט, הינה בהיקף של 30-50 שעות לימוד.

התוכנית מתוכננת להוראה של שעתיים רציפות בשבוע במהלך שנת הלימודים (ניתן לפצל במידת הצורך גם לשיעורים נפרדים). כמו כן, ישולבו במסגרת התוכנית פעילויות שיא כמו: פעילות חוויתית לפתיחת התוכנית, ביקור באצטדיונים, מוזיאון הספורט היהודי ו/או מכון ווינגייט, כמו גם האקתון בשיתוף יזמים ומומחים בתחום.

  • בבתי הספר שנבחרו לפיילוט תוטמע התוכנית ללא עלות, בשנה"ל תשפ"ה, למעט הזמנה ומימון הסעות לימי השיא.
  • המורים בתכנית יקבלו גישה לאתר התכנית ולמשאבי ההוראה (מערכי שיעור, מצגות, משחקים ועוד).
  • המורים יעברו הכשרה שתכלול היכרות עם התכנים וקבלת דגשים להוראתם בכיתה.
    משך ההכשרה ומועדה ייקבעו בתיאום עם המורים.
  • במהלך השנה יתקיימו ימי שיא חווייתיים לכלל בתי הספר הלוקחים חלק בפיילוט.
  • המורים והתלמידים בתכנית ימלאו שאלון משוב כחלק מביצוע הפיילוט.
מבנה התוכנית
  • פרק המבוא (חימום) למהפכת הספורטק כולל סקירה היסטורית והיכרות עם אירועי ספורט חשובים שבהם להכנסת הטכנולוגיה הייתה השפעה משמעותית על ענפי הספורט השונים. תינתן תשומת לב גם לנושא האתיקה הכרוכה בהכנסת טכנולוגיות לספורט. את התוכנית נפתח ביום שיא חוויתי של טכנולוגיות ספורט חדשניות.
  • החלק השני (אימון) מתמקד במעגלי ההשפעה של הפיתוחים הטכנולוגיים על עולם הספורט – שיפור ביצועי הספורטאי, הציוד, סביבת הפעילות, הצופים והאוהדים. התלמידים יעבדו בקבוצות למידה, כשכל אחת תתמקד במעגל השפעה ותחקור טכנולוגיות שונות בתחום. בסיום החלק השני תתבצע למידת עמיתים, כשכל קבוצה תציג לכיתה את מעגל ההשפעה עליו למדה ודוגמאות של מוצרים הקשורים לתחום. במסגרת פרק זה ישולבו סיורים המדגימים את מעגלי ההשפעה.
  • החלק השלישי (תחרות) יוקדש לתהליך יזמי המבוסס על הידע שהתלמידים צברו עד כה בתכנית, במסגרתו הם יפתחו מוצר/שירות, ברמת מודל, בתחום הספורטק. בסיום חלק זה, ייערך האקתון בין בתי הספר שיכלול יזמים ומומחים מעולם הספורטק.
ארבעת מעגלי ההשפעה בעולם הספורט TECH: אוהדים וצופים, סביבת המשחק / תחרות, ציוד ספורט, שיפור הישגי הספורטאי
שיפור הישגי הספורטאי >>
  • תזונה
  • רפואה
  • חיישני מדידה
ציוד ספורט >>
  • מחבט, כדור, אופניים
  • מסלול ריצה
סביבת המשחק/תחרות >>
  • אצטדיונים חכמים
  • תקשורת חכמה
אוהדים וצופים >>
  • פלטפורמות סטרימינג
  • מעורבות אוהדים
  • זכויות שידור

התכנים בהם עוסקת התוכנית מדגימים יישומים מעשיים של מושגים הנלמדים בדיסציפלינות השונות הנלמדות בחטיבת הביינים, כמו:

  • התוכנית מותאמת לתכנים במדעים בהקשר של השפעת הטכנולוגיה על החברה ועל הסביבה (רשות), במסגרתם התלמידים נדרשים לחקור ולהכיר התפתחות מערכות טכנולוגיות לאורך ההיסטוריה ושינויים בחברה בעקבות פיתוחים טכנולוגיים. כמו כן, התלמידים ייחשפו ליתרונות ולחסרונות של שימוש בטכנולוגיה תוך התייחסות להיבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים וערכיים. 
  • התכנית מדגימה עקרונות פיזיקליים הבאים לידי ביטוי בציוד ספורט, כמו: חקר אנרגיה, חומרים, חיכוך ואלסטיות. כמו גם, הבנה כיצד הפיזיקה משפיעה על ענפי ספורט שונים.
  • ניתן למצוא בתוכנית תכנים הנלמדים בביולוגיה ואורח חיים בריא, כמו גוף האדם, מערכת השרירים והשלד, והקשר ביניהם לבין פעילות גופנית. בנוסף, תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא.
  • התחום של מדעי המידע ועיבוד נתונים בא לידי ביטוי בהצגת טכנולוגיות העוסקות בניתוח דאטה וסטטיסטיקות ספורטיביות לצורך שיפור ביצועים.
  • חשיפה לטכנולוגיות מתקדמות –  התוכנית תחשוף בפני התלמידים טכנולוגיות מתקדמות בתחום הספורטק. בנוסף, התכנית תשלב טכנולוגיות מתקדמות, כמו VR (מציאות מדומה).
  • שימוש בבינה מלאכותית AI – היכרות בסיסית עם כלי בינה מלאכותית ושילובם בתהליכי חקר, כמו גם לאורך שלבי פיתוח וביצוע פרויקטים יזמיים.
  • טיפוח מיומנויות – פעילויות החקר יעודדו את התלמידים לשימוש במיומנויות רבות כמו: פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ואוריינות מידע. עבודה פרויקטאלית קבוצתית תקדם מיומנויות של עבודת צוות וחשיבה יצירתית.
  • חיבור לעולם האמיתי העכשווי דרך היכרות עם יזמים ויוזמות בתחום הספורטק.
  • חשיפה לטכנולוגיות מתקדמות –  התוכנית תחשוף בפני התלמידים טכנולוגיות מתקדמות בתחום הספורטק. בנוסף, התכנית תשלב טכנולוגיות מתקדמות, כמו VR (מציאות מדומה).
  • שימוש בבינה מלאכותית AI – היכרות בסיסית עם כלי בינה מלאכותית ושילובם בתהליכי חקר, כמו גם לאורך שלבי פיתוח וביצוע פרויקטים יזמיים.
  • טיפוח מיומנויות – פעילויות החקר יעודדו את התלמידים לשימוש במיומנויות רבות כמו: פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ואוריינות מידע. עבודה פרויקטאלית קבוצתית תקדם מיומנויות של עבודת צוות וחשיבה יצירתית.
  • חיבור לעולם האמיתי העכשווי דרך היכרות עם יזמים ויוזמות בתחום הספורטק.

תכנית הלימודים החדשה, מבית מו"פ אורט, הינה בהיקף של 30-50 שעות לימוד.

התוכנית מתוכננת להוראה של שעתיים רציפות בשבוע במהלך שנת הלימודים (ניתן לפצל במידת הצורך גם לשיעורים נפרדים). כמו כן, ישולבו במסגרת התוכנית פעילויות שיא כמו: פעילות חוויתית לפתיחת התוכנית, ביקור באצטדיונים, מוזיאון הספורט היהודי ו/או מכון ווינגייט, כמו גם האקתון בשיתוף יזמים ומומחים בתחום.

  • בבתי הספר שנבחרו לפיילוט תוטמע התוכנית ללא עלות, בשנה"ל תשפ"ה, למעט הזמנה ומימון הסעות לימי השיא.
  • המורים בתכנית יקבלו גישה לאתר התכנית ולמשאבי ההוראה (מערכי שיעור, מצגות, משחקים ועוד).
  • המורים יעברו הכשרה שתכלול היכרות עם התכנים וקבלת דגשים להוראתם בכיתה.
    משך ההכשרה ומועדה ייקבעו בתיאום עם המורים.
  • במהלך השנה יתקיימו ימי שיא חווייתיים לכלל בתי הספר הלוקחים חלק בפיילוט.
  • המורים והתלמידים בתכנית ימלאו שאלון משוב כחלק מביצוע הפיילוט.
Verified by MonsterInsights